reklama

Stultorum infinitus est numerus

Latinský epigram (hlupákov je nekonečný počet), ktorý som použila ako názov príspevku, paradoxne nadobúda v dnešnej technologickej dobe priam obludnú pravdivosť a aktuálnosť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Možno je to tým, že ľudia sú už do takej miery pohodlní, že je im zaťažko i rozmýšľať a radšej za týmto účelom stláčajú gombíky na zariadeniach, ktoré im myslenie nahrádzajú.

Príčinu tejto degradačnej mozgovej lenivosti pekne vysvetľuje veda zvaná Heuristika, na základe ktorej možno proces mystifikácie hlúpostí popísať asi takto - sme leniví samostatne myslieť a preto čumíme na internet, ktorý nám ukazuje pravdu aj nepravdu. Vzápätí máme sklony neveriť oficiálnym inštitúciám, ktoré nám prezentujú nejaké pravdy, pretože na internete sme našli informácie, ktoré tieto pravdy spochybňujú, tvrdiac, že svet je ovládaný niečím sofistikovanejším, ako sú inštitúcie, ktoré nám svoje názory vnucujú. V tomto momente vstupuje do hry tzv. Dunning-Kruger efekt, ktorý hovorí, že argumenty, presadzujúce sa vyššou kadenciou majú vyššiu dôveryhodnosť, ako argumenty presadzujúce sa nižšou kadenciou. A kadencia hlúpostí je spravidla vždy vyššia, pretože majú vyšší stupeň mentálnej uchopiteľnosti. (ľahšie sa pochopí to, že lietadlá schválne rozprašujú nejaké svinstvo, ako vysvetľovanie mechanizmov koaguálnej fyziky)
Výsledok tohoto všetkého je ten, že ľudia majú mimoriadne veľké sklony veriť rôznym konšpiračným teóriám a globálnym spiknutiam, ktoré sú ešte ďalej umocňované tzv. secret brand efektom, ktorý hovorí o tendencií ľudí prednostne veriť niečomu, čo sa nešíri oficiálnou cestou ale tajne, skryte, pod pokrievkou, za zavretými dverami a pod.
A tak dnes možno na internete nájsť „zaručené pravdy“, ktoré veselo kolujú po sieti a ktoré majú obrovskú sledovanosť a popularitu a o ktorých je väčšina ľudí (žiaľ aj vzdelaných) presvedčená, že sú pravdivé.
Od malička som bola disponovaná takým spôsobom, že som nikdy ničomu neverila a pokiaľ to šlo, tak som si všetky „pravdy“ o tom, ako funguje náš svet, sama vlastnými dedukciami potvrdzovala, alebo spochybňovala. (i keď priznám sa - nie vždy správne - i ja som len človek a môžem sa mýliť)
Púšťala som sa aj do spochybňovania náročnejších, všeobecne prijímaných fenoménov, ako je globálne otepľovanie, fyzikálna mystifikácia biorezonancie, skutočné somatické pôsobenie Viagry, reálna účinnosť homeopatík, zbytočnosť detoxikačných kúr, preceňovanie pôsobenia výživových doplnkov a pod. Dokazovanie klamlivosti väčšiny reklám som už brala len ako oddychové mentálne cvičenie.
Nezmysly a hlúposti, ktoré kolujú po internete a na Yutube sú dnes už tak kognitívne primitívne, že zaoberanie sa nimi by som považovala za stratu času – a to hlavne v oblasti ezoteriky, astrológie, chemtrails, kvantovej psychológie, telepatie, aštar ufológie, okultizmu, ale i v oblasti politiky, kde platí uvedený rímsky epigram snáď dvojnásobne. To by mi mohlo byť síce v celku tak isto jedno, pokiaľ by to neohrozovalo na živote mňa samotnú. (v Rusku je napríklad už len medializovanie LGBT zakázané – viete to vy, čo tak milujete túto krajinu?)
V poslednom čase ma však celkom zaujal jeden paranoidný blud, ktorý sa rýchlosťou blesku šíri po internete a ktorý tvrdí že naša Zem nie je guľatá, ale je rovná ako stôl. Hlavne na Youtube v súčasnosti beží spústa filmov, ktoré to rôznymi experimentami „dokazujú“. Na prvý pohľad vyzerajú dosť presvedčivo, ale ak by ľudia neboli pohodlní myslieť, tak už len na základe vedomostí zo základnej školy by im tieto tzv. dôkazy nerobilo problém spochybniť, či vysvetliť iným spôsobom.
Avšak argumentácia, založená na spochybňovaní je veľmi jednoduchá a tak mi nedalo, aby som sa s témou nepohrala trochu i ja a zvolila opačný, náročnej prístup – nevyvracať tvrdenie, že Zem je rovná, ale naopak - dokázať, že je skutočne guľatá.
Takýto dôkaz je, pokiaľ nežijeme pri mori, dosť ťažké získať, nakoľko Zem je tak obrovská, že jej zakrivenie je na krátkych vzdialenostiach v podstate nepozorovateľné. Veď ako reálne odmerať povedzme fakt, že na 50 metrovej vzdialenosti je zakrivenie len 0,02 mm, čo je cca hrúbka nášho chlpu, ktoré nám rastú po tele ? Avšak ako sa vzdialenosť zväčšuje, tak miera zakrivenia nelineárne rastie a na jednom kilometri to už robí takmer 7 cm. Ale stále je to na priame pozorovanie príliš málo, pretože i optika najpresnejšieho teodolitu bude na tak maličkú uhlovú vzdialenosť značne skresľovaná termickou turbulenciou vzduchu.
Avšak keď ideme do rádovo niekoľko kilometrových vzdialeností, tak sa optické podmienky na priame pozorovanie zakrivenia stále viac a viac zlepšujú a dôkazy, ako uvidíte, sa dajú získať aj bez použitia drahých prístrojov.
Mne na to stačili dve fotky, ktoré boli robené približne z rovnakého miesta, ale z rozličných výškových úrovní. Bolo nutné, aby na oboch fotkách boli rozoznateľné tri referenčné rámce a to horizont, vrchné ohraničenie horizontu a nejaký prvok v ich ohraničení. Na dvoch fotkách (obr. č. 1) vidno Liptovskú Maru ktorú som vyfotila z výšky 2 metre nad hladinou a 160 metrov nad hladinou - tá tvorí spodný referenčný rámec. Vo vzdialenosti 12 km je vidno vrchol vysielača, ktorý tvorí vrchný referenčný rámec. Medzi nimi vidno okraj lesa, ktorý je na fotke z výšky 160 metrov z hľadiska umiestnenia v inom pomere medzi rámcami, ako na fotke z 2 metrov. Už tento samotný fakt je dôkazom guľatosti, avšak ja som chcela vypočítať i to, či budú sedieť geometrické výpočty veľkosti zaguľatia na danú vzdialenosť s pozičnou fotogrametriou. Kalkulačka vypočítala že veľkosť geometrického zakrivenia má hodnotu 2,6558 metra. (obr. č. 2) Princíp fotogrametrie vychádza z parametrického porovnávania pozície a dimenzie jednotlivých prvkov v dvoch rozličných perspektívach, ale to by sme museli presne poznať aspoň jednu ukotvenú premennú. (nepoznala som presnú faktickú výšku stožiara) A tak som aplikovala jednoduchší i keď menej presný spôsob založený na korelácií veľkostí komponentov, ktorých dimenzia je približne unifikovaná – v tomto prípade to boli chatky v záhradnej osade nad Liptovským Mikulášom. Ako vidno na súhrnnom obrázku, ktorý vznikol fotogrametrickou konjugáciou oboch fotiek (obr. 3), veľkosť chatiek a veľkosť zakrivenia Zeme je v opticky približnej korelácií, takže z toho vyplýva, že Zem je skutočne guľa, ktorej polomer je presne taký, ako udáva fyzika. (6371 km).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obr. 1) http://nd02.jxs.cz/145/751/3ad7bddd17_105573130_v2.jpg?1565536406

Obr. 2) http://nd02.jxs.cz/794/702/d98ff081a5_105573129_o2.jpg?1565536369

Obr. 3) http://nd02.jxs.cz/639/537/f019b25f46_105562220_p.jpg?1564663718

Janka Petreková

Janka Petreková

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Vyštudovala som urbanistiku a geografiu. Som autistka s rozvinutým savant syndrómom. To je príčinou, prečo milujem vedomosti a prečo neustále študujem všetky vedy, pričom ma baví nachádzať najnovšie vedecké poznatky, objavy a teórie. Sem tam i ja niečo vymyslím, ale nemám ambície, aby boli moje príspevky chápané ako kompetentné vedecké teórie, samozrejme okrem tém z tých odborov, z ktorých mám vysokoškolské vzdelanie. Považujem sa za ateistku a vedeckú skeptičku. Dlhé roky som robila hlavnú architektku, vedúcu stavebného úradu a vedúcu odboru životného prostredia na mestskom úrade v Ružomberku. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu