reklama

Je globálne otepľovanie (AGW) inherentnou clustering ilúziou ?

V poslednom období nadobúdam dojem, že mediálny semmelweis reflex (tendencia odmietať nové dôkazy, ktoré sú v rozpore s teóriou) ohľadom AGW neustále escaluje, čo ma znepokojuje, lebo nemám rada javy, ktoré sa mi nedarí vysvetliť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Iste – ďaleko pohodlnejšie by bolo AGW jednoducho prijať a mať s ním svätý pokoj. Konečne by ma prestali dráždiť cherry picking príspevky napríklad i v SME, ktoré sa vrámci udržateľnosti duševného zdravia snažím ignorovať, ale nakoľko mám výnimočne vyvinuté periférne videnie, tak mi to proste do gebule vlezie aj keď nechcem.

Napríklad príspevok v SME z 11.12.2019, kde sa vyjadruje geológ istý pán Pavol Siman – skoro som musela volať sanitku od strachu, že ma porazí. Nedarilo sa mi to predýchať a tak som sa pustila do písania eseje, kde uvedený pán nevyzeral príliš ľúbivo, ale nakoniec sa mi to predýchať podarilo s vysvetlením, že aj pán Siman, ako aj XY ostatných príslušníkov pozemskej populácie sú proste len obeťami nejakej hlbšej príčiny či javu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A tak som načrela do oslobodzujúcich vôd kognitívnej psychológie a heuristiky, pomocou ktorej by sa mi všetko podarilo veľmi elegantne vysvetliť. Stačilo by koincidovať javy, ktoré clustering ilúziu AGW vyvolávajú (clustering ilúziu prvý krát popísal kognitívny psychológ Thomas Gilovich zo Stanfordskej univerzity) a bolo by. Vedcom v IPCC by sa to takto vysvetlilo, oni by si to uvedomili a konečne by začali rozmýšľať v ďaleko menších komplexných súvislostiach. A konečne by zo stránok SME zmizli články, ktoré, aby ma netrafil šľak, sa musím tváriť, že ich nevidím.

Nie, v predchádzajúcej vete som sa nepomýlila, pretože si myslím, že fenomén vplyvu CO2 na AGW vznikol ako výsledok príliš zložitej kaskády koherentných explanácií, ktoré sa rozvetvili do tak bizarných detailov, že sa celý mentálny konštrukt utrhol z reťaze a začal žiť vlastným životom.
V snahe niečo za každú cenu dokázať sa objavovali jedna teória za druhou, počítače zbesilo chrlili milióny údajov, upravovali či vytrhávali sa z kontextov grafy, proste narodila sa mystifikácia, ktorú ľudia okamžite prijali, pretože ľudia mystifikácie milujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neviem prečo je to tak, ale človek to má v sebe – predispozíciu myslenia, že za všetkým niečo musí byť. Už od prírody sme nastavení tak, že ak sa deje niečo mimo nás, niečo „len tak“, tak má z toho podvedomú hrôzu. Pretože cíti, keďže nepozná mechanizmus správania sa toho „niečoho“, že sa ľahko môže stať, že ho to nejakým spôsobom ohrozí a jeho pocit bezpečia v pokojných vodách racionality, sa zrazu ocitne v troskách.
Preto aj tak úpenlivo študuje históriu, psychológiu vrahov a teraz klímu, pretože sa chce za každú cenu vyhnúť prekvapeniu. Chce sa vyhnúť vojnám, zločinnosti, teraz sa chce vyhnúť hurikánom, záplavám, horúčavám a iným udalostiam, ktoré môžu jeho pokojnú a bezpečnú selanku ohroziť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A je veľmi spokojný, že našiel vinníka. Našiel nepriateľa, ktorý ho ohrozuje a tým strašným nepriateľom je CO2.
Bum.
A všetko je vyriešené – človek môže aj naďalej plávať v pokojných vodách racionality, ukolísaný tým, že už nepriateľa pozná a teraz ho už len stačí poraziť.
A tak s nadšením vyráža do ulíc s transparentami, pretože tak saturuje potrebu aj on byť v boji účastný, spokojne číta alarmujúce články v SME, ktoré by ho mali síce znepokojiť, ale v skutočnosti ho ukľudňujú, pretože ho ubezpečujú, že svet na nepriateľa myslí, že je neustále v pohotovosti, že vie, ako sa nepriateľ správa, vie presne popísať čo všetko pácha a ako, a to v ňom pocit vyrovnanosti a spokojnosti ešte pevnejšie ukotvuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže konečne som to pochopila. Konečne som pochopila, že som sa konštrukciám argumentov venovala úplne zbytočne, že ich aj tak nikto nečíta a neberie vážne, pretože práca novinára spočíva v úplne inom, ako v prezentáciách kompetitívnych dialógov medzi dvoma antinomickými odbornými názormi. (A to je asi dobre, pretože každá "nestrannosť" je ilúziou).

Ale neľutujem toho,pretože som sa veľa novému naučila. Musela som si opäť zopakovať učivo, ale predovšetkým - prečítať si všetky dostupné argumenty IPCC, ktorými vplyv CO2 na otepľovanie klímy„dokazuje“.

Paradoxne pri ich štúdiu som sa naučila najviac. Tie argumenty nie sú zlé, ba povedala by som, že sú vynikajúce.
Lenže...
Ja som osoba veľmi zvedavá a všetečná a po prvotnom značne pozitívnom dojme som začala otvárať jednotlivé odkazy na zdroje a citácie, ktoré keď som otvorila, tak v nich boli ďalšie odkazy na ďalšie zdroje a citácie - proste bol to veľký rozvetvený strom. Ale bola som trpezlivá, pretože som už taká - potrebujem si prečítať a preštudovať to, čo je úplne ako prvé. Proste "prekopať" sa priamo ku autorovi myšlienky, teorémy, paradigmy či inému tvrdeniu alebo dôkazu a porozumieť, ako ku tomu dôkazu autor prišiel, ako ho vypočítal a tak.

Možno sa niekto opýta, ako sa mi to mohlo dariť, pretože vyhľadávač Google je dosť obmedzený. Ale Google je len algoritmus, ktorému je fuk, čo hľadáte i keď o každom z užívateľov si vedie evidenciu o jeho záujmových preferenciách, ale v to dúfať by bolo naivné. A navyše všetko skomplikovalo to, že sa ustanovila akási slovenská subverzia, ktorá ponúka prednostne veci, ktoré sú v slovenčine, alebo češtine, čo je vlastne to isté akoby vám neponúkala vôbec nič. Ale ja som sa ho naučila prekabátiť tak, že mi hneď ponúka veci v angličtine a tam už sa to dá.

Ale to som odbočila. Zistila som totiž toto. V tom rozkošatenom strome odkazov som natrafila na rôzne drobné nezrovnalosti. Napríklad som sa chcela dopátrať ku originál zdroju, ktorý vypočítal energiu absorpčného pásma CO2 v infračervenom žiarení, o ktorý sa opiera väčšina tvrdení, že CO2 je plyn, ktorý má potenciál vyvolať skleníkové efekty v požadovanej intenzite podporujúcej teóriu AGW.
Ale keď som ten zdroj napokon našla, zistila som, že celá práca sa zaoberá spôsobom merania istých vibračných stavov a charakteru ich spektrálnych čiar z družíc NASA, proste, aby som to skrátila - oni sa to len učia merať a hľadajú na to vhodné prístroje, ktoré laboratórne overujú a čo ma najviac pobavilo bolo to, že tento výskum dostali ako zákazku od WHO, nuž a výsledkom práce bolo to, že sa im podarilo nájsť akési pásmo s hodnotou citujem: "Celá oblasť absorpcie je obmedzená na interval od 12,5 μ do 16 μ, s maximom na14,7 μ." To je všetko... Koniec koncov - prečítajte si to sami...https://agwobserver.wordpress.com/…/papers-on-laboratory-m…/

V úpenlivej snahe dokázať, že otepľovanie spôsobuje uhlík, IPCC otočili svoju pozornosť na dejiny. A to bola zrejme ich najväčšia strategická chyba, pretože sa im podarilo dokázať pravý opak toho, čo dokázať chceli. Že napríklad v kambriu bolo CO2 viac ako 20 násobok a v čase dinosaurov 7 násobok CO2 ako je dnes, ale to nie je všetko - priam zničujúcim zistením bolo to, že CO2 bolo v minulosti vždy dôsledkom oteplenia a nie príčinou. (Takže čo vlastne bude pán Siman z našich daní skúmať, keď je už všetko dávno vyskúmané, nevedno.)
A že nekecám, si môžete pre zmenu prečítať tu...
https://www.geocraft.com/…/Reference…/Geocarb_III-Berner.pdf

A toto boli len jedny z mnohých nezrovnalostí, ktoré keď som začala postupne do skeletu, ktorý drží AGW pohromade vnášať, tak ten ostal deravý ako rešeto a v podstate sa mi celý pred očami zrútil ako domček z kariet.

Takže celý konštrukt, že AGW spôsobuje človek, je blud a myslím si, že o tom aj v IPCC vedia, ale nevedia ako sa z tej šlamastiky, ktorá sa už prevalila do obludných rozmerov, dostať von bez toho, aby nestratili tvár.
Ale podľa všetkého to Američania vyriešili geniálne. Elegantne z toho vycúvali tak, že všetko zvalili na drbka Trumpa, ktorému je to aj tak úplne fuk.
Len ma mrzí, že svet sa bude trápiť s nejakými dohovormi či deklaráciami a USA si bude robiť, čo sa im len zachce a tak nás opäť poriadne dobehne (a predbehne).

A na dodatok malý príbeh - možno námet na skutočne zmysluplný výskum pre SAV. Slovensko v boji proti CO2 "prispelo" tak, že zrušilo slovenské normy, ktoré určujú normatívy výšky komínov vo vzťahu ku vzdialenosti od obytných budov. Tešila som sa, že tento normatív využijem v právnom spore, ktorý mám s majiteľom rodinného domu pod oknami našej bytovky, ktorý napriek tomu, že má verejnú plynovú prípojku ľahko dostupnú na ulici, tak vykuruje kotlom na tuhé palivo, kde - ako správny šetrný Slovák - spaľuje rôzny domový odpad, z ktorého štipľavý a toxický dym ide priamo do okien môjho bytu. Tešila som sa, ako normatív bude suseda nútiť zvýšiť výšku komína až nad úroveň strechy bytovky a tak ho to donúti, aby svoj dom plynofikoval - nakoľko by ho vyšlo podstatne lacnejšie. A tak mi Slovenská republika nielen že nepriznáva právo byť neúplnou ženou, ale rozhodla sa, že ma rovno aj zadusí. Samozrejme, je to len hyperbola - o mňa nejde, ale ide o státisíce bezohľadných občanov Slovenska, ktorí takýmto spôsobom dusia iné státisíce občanov Slovenska - takto "aktívne" Slovensko "prispieva" ku znižovaniu CO2 a mohla by som menovať X ďalších vecí, ktorým som, ešte ako šéfka úradu ŽP, v snahe chrániť občanov Slovenska pred bezohľadnosťou iných občanov Slovenska, musela čeliť a v ktorých som bola úplne bezmocná...(i keď ma v kútiku mysle napadlo i to, že možno niekomu záleží na tom, aby istá populácia Slovákov zadusila inú populáciu Slovákov - uff, ale to už rozmýšľam ako Kotleba či Harabín, čo nechcem, pretože môj vesmír je od týchto ľudí nepredstaviteľne ďaleko)

Janka Petreková

Janka Petreková

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Vyštudovala som urbanistiku a geografiu. Som autistka s rozvinutým savant syndrómom. To je príčinou, prečo milujem vedomosti a prečo neustále študujem všetky vedy, pričom ma baví nachádzať najnovšie vedecké poznatky, objavy a teórie. Sem tam i ja niečo vymyslím, ale nemám ambície, aby boli moje príspevky chápané ako kompetentné vedecké teórie, samozrejme okrem tém z tých odborov, z ktorých mám vysokoškolské vzdelanie. Považujem sa za ateistku a vedeckú skeptičku. Dlhé roky som robila hlavnú architektku, vedúcu stavebného úradu a vedúcu odboru životného prostredia na mestskom úrade v Ružomberku. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu