reklama

Maciej Majewski Alpy vidieť nemohol.

Vo včerajšom SME bol zverejnený článok, ktorý hovoril, že poľský fotograf pán Majewski dňa 2.1.2020 videl Alpy z hrebeňa Veľkej Fatry. Neviem, čo videl, ale Alpy to byť nemohli.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ku tomuto záveru som dospela výpočtom pomocou kalkulačky zakrivenia Zeme. Z Krížnej je alpský Schneeberg vzdialený 272 km. (Ostatné – vzdialenejšie štíty Álp sú úplne mimo možného potenciálu videnia.)

Do kalkulačky zakrivenia Zeme som vložila výšku hrebeňa Veľkej Fatry zníženú o výšku referenčného terénu, ktorý tvorí najnižšia nadmorská výška v dráhe pohľadu čiže h0 = 1600 mínus 140 = 1460 m. Kalkulačka vypočítala, že výška horizontu nad referenčným terénom vo vzdialenosti Schneebergu, ktorú by sme videli pri nížinatom teréne je 1443 m.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

h1 = 1443 m.

V takomto prípade by sme videli horu Schneeberg od tejto výšky (h1) až po jej vrchol, ktorý je vo výške nad terénom (relatívnej výške od referenčného terénu) vysoký 2076 mínus 140 = 1936 m. (h1+h2)

Čiže:

h2 = (h1+h2) – h1

h2 = 1936 mínus 1443 = 493 m.

h2 = 493 m

Lenže v dráhe pohľadu sa nachádza pohorie Malé Karpaty a pohľad prechádza ponad Devínsku Kobylu, ktorá je od Schneebergu vzdialená 100 km.

Preto som si položila nasledujúcu otázku:

Ak zvýšim čiaru pohľadu, ktorú mi vypočítala kalkulačka (h1) o výšku (h2), to znamená až do výšky, akú má Scheenerg (h1 + h2), zvýši sa výška tejto čiary (h3) vo vzdialenosti 100 km od Schneebergu, to znamená nad vrchom Kobyla dostatočne na to, aby prekonala relatívnu výšku Kobyly (h4) ?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inými slovami to znamená, že na to, aby sme videli Schneeberg musí platiť vzťah h3 je väčšie ako h4.

Výpočet som vykonala podľa vzorca:

h3 = (d0 – d2) deleno d0 krát h2

Čiže 272 mínus 100 = 172 deleno 272 = 0,63 krát 493 = 311,75 m

h3 = 311,75 m

Relatívna výška Kobyly (h4) nad kótou 140 m rovná sa 514 mínus 140 = 374 m

h4 = 374.

Vidíme, že h3 je menšie ako h4, to znamená, že Alpy z hrebeňa Veľkej Fatry kvôli zakriveniu Zeme + kvôli tomu, že v dráhe pohľadu stoja Malé Karpaty vidieť nemožno.

Tento záver si možno veľmi jednoducho overiť aj na aplikácií Goohle Earth Pro tak, že si zvolíte pevný bod pohľadu povedzme na Krížnej, nasmerujete pohľad na Alpy a budete sa pomaly presúvať v súlade s týmto pohľadom smerom k Alpám. Zistíte, že Schneeberg sa „vynorí“ spoza obzoru až keď sa vaše oko ocitne niekde nad oblasťou Hornej Nitry. Môj výpočet túto skutočnosť len potvrdil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na obrázku je sken kalkulačky s vloženými signatúrami – zelenou farbou som do nej vložila doplňujúce údaje ku textu.

http://nd05.jxs.cz/344/594/067159f61c_105718450_p.jpg?1578979087

Janka Petreková

Janka Petreková

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Vyštudovala som urbanistiku a geografiu. Som autistka s rozvinutým savant syndrómom. To je príčinou, prečo milujem vedomosti a prečo neustále študujem všetky vedy, pričom ma baví nachádzať najnovšie vedecké poznatky, objavy a teórie. Sem tam i ja niečo vymyslím, ale nemám ambície, aby boli moje príspevky chápané ako kompetentné vedecké teórie, samozrejme okrem tém z tých odborov, z ktorých mám vysokoškolské vzdelanie. Považujem sa za ateistku a vedeckú skeptičku. Dlhé roky som robila hlavnú architektku, vedúcu stavebného úradu a vedúcu odboru životného prostredia na mestskom úrade v Ružomberku. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu