reklama

Kde sa nachádza skutočne najnižší bod Slovenska ?

Skutočne najnižší bod na Slovensku je podľa všetkého až o 4 metre nižší, ako udávajú oficiálne geografické a encyklopedické štatistiky a nachádza sa aj v inej lokalite.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ako osoba všetečná, ktorá nikdy ničomu neverí a pravdivosť všetkého čo sa dá, si sama overuje, som si zaumienila, že si preverím aj pravdivosť údaju, ktorý sa oficiálne prezentuje ako najnižší bod na Slovensku. Ako východiskový zdroj informácií s najvyššou pravdivostnou hodnotou, sa mi javila stránka „Poznaj Slovensko“, ktorú si môžete pozrieť tu:

https://www.poznajslovensko.sk/slovenske-naj

Tá udáva, že najnižší bod sa nachádza na západnom okraji intravilánu obce Klin nad Bodrogom, pričom jeho hodnota je 93,8 m n.m. Nejakí aktivisti tam dokonca osadili aj kamenný stĺp, ktorý túto skutočnosť symbolicky pripomína.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V aplikácií Google Earth Pro som toto miesto premerala a ukázalo mi hodnotu 94 m n.m., čo korelovalo s oficiálnym údajom s prihliadnutím na to, že Google Earth Pro udáva nadmorské výšky bez desatinného miesta.

V tejto súvislosti som natrafila aj na iný článok, uverejnený v portáli Topky, kde istý pán Jozef Vaško udáva, že najnižší bod na Slovensku má hodnotu 94 m n. m. Avšak táto kóta sa nenachádza v katastri obce Klin nad Bodrogom, ale v katastri obce Streda nad Bodrogom. Pán Vaško v článku opisuje príbeh, ako na dané miesto doteperili 11 tonovú skalu, ktorá mala najnižší bod v teréne symbolizovať. Je tam zverejnená aj fotografia skaly s pánom Vaškom, z ktorej som vydedukovala, že sa nachádza na nejakom poli. Článok si možno prečítať tu:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

https://www.topky.sk/cl/13/130798/Kde-je-najnizsi-bod-Slovenska-

Článok ma veľmi zaujal, pretože uvádza niečo iné, ako oficiálne slovenské štatistiky. Preto som sa rozhodla, že prostredníctvom analýzy fotografie v súvzťažnosti s leteckými snímkami sa pokúsim polohu skaly na mape lokalizovať, pričom som si pomáhala kurzorom Google Earth Pro mapy, ktorý mi, ako som ním hýbala, ukazoval nadmorské výšky daných terénnych bodov, ktorých sa kurzor zrovna „dotýkal“.

Avšak, ako som námatkovo takýmto spôsobom skenovala terén, tak na moje veľké prekvapenie mi začali údaje nadmorskej výšky v niektorých lokalitách zrazu „zoskakovať“ pod výškovú hladinu 94 metrov n. m. To by však znamenalo, že existujú miesta, ktoré sú nižšie, ako sa pôvodne predpokladalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To bolo pre mňa veľmi vzrušujúce a tak som sa pustila do veľmi jemného a podrobného skenovania terénu, pričom som do mapy pichala virtuálne „pripínačky“ na miestach, kde počítadlo ukazovalo údaj menší, ako je 94 m n. m. Takýmto hodiny trvajúcim trpezlivým skenovaním sa mi podarilo lokalizovať priestor, kde sa nachádza najnižšie miesto na Slovensku, ktoré sa nachádza v nadmorskej výške 90 m n. m. Výsledok mojej práce si možno pozrieť na tomto obrázku:

http://nd05.jxs.cz/659/315/26bb513380_105745180_p.jpg?1581577768

Zelenou fixkou som ohraničila priestor, ktorý sa celý nachádza pod kótou 94 m n. m. a červenou fixkou som ohraničila priestor, ktorý sa nachádza na kóte 90 m n. m.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázka je, do akej miery sú moje zistenia vedecky validné a reliabilné. Vieme, že rámec štvoruholníka rastra sférických expanzií geoidu EGM96 má dĺžku okolo 18 km (body sa nachádzajú v rovnakom poli), ide len o to, do akej miery presnosti mapa Google Earth Pro prepočítava kovariančný koeficient nadmorskej výšky. Avšak tým, že mnou namerané údaje v Kline nad Bodrogom sú v korelácií s oficiálnymi údajmi štatistiky, možno dedukovať, že tento korelačný rámec možno aplikovať aj v lokalite, kde som namerala kóty 90 m n. m. Stupeň reliability je daný tým, že som meranie uskutočnila na časovo synchrónne zosnímanom mapovom podklade.

Záver: na základe hore uvedeného je vysoko pravdepodobné, že údaje mnou zistené, potvrdia aj geodetické merania v teréne, čo bude podkladom ku korekcií encyklopedických údajov, ktoré definujú polohu a výšku najnižšieho miesta Slovenskej republiky. S ohľadom na vysokú mieru odborného kreditu denníka SME, prosím jeho redaktorov, aby túto informáciu posunuli kompetentným štátnym orgánom SR. Ďakujem.

Celková situácia:

http://nd05.jxs.cz/757/885/3f5f630374_105746764_p.jpg?1581748708

http://nd05.jxs.cz/343/568/c44f58975d_105746011_p.jpg?1581661612 

Janka Petreková

Janka Petreková

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Vyštudovala som urbanistiku a geografiu. Som autistka s rozvinutým savant syndrómom. To je príčinou, prečo milujem vedomosti a prečo neustále študujem všetky vedy, pričom ma baví nachádzať najnovšie vedecké poznatky, objavy a teórie. Sem tam i ja niečo vymyslím, ale nemám ambície, aby boli moje príspevky chápané ako kompetentné vedecké teórie, samozrejme okrem tém z tých odborov, z ktorých mám vysokoškolské vzdelanie. Považujem sa za ateistku a vedeckú skeptičku. Dlhé roky som robila hlavnú architektku, vedúcu stavebného úradu a vedúcu odboru životného prostredia na mestskom úrade v Ružomberku. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu